W przypadku benefitów pozapłacowych droższe nie znaczy lepsze. Kluczowe znaczenie mają faktyczne i aktualne potrzeby pracowników. A te można często zaspokoić niewielkimi nakładami finansowymi.
Większość firm zgadza się, że najcenniejszym zasobem są ludzie. Aby ich przyciągnąć, nie wystarczy już tylko atrakcyjne wynagrodzenie. Pracownicy oczekują od pracodawcy pakietów atrakcyjnych korzyści pozapłacowych, odpowiadających ich aktualnym potrzebom. Takie benefity nie muszą wcale oznaczać dla firmy dużych nakładów finansowych. Jest wiele niedrogich, a nawet darmowych sposobów na uszczęśliwienie pracowników i zbudowanie ich lojalności.
Pracownicze korzyści i świadczenia pozapłacowe są nie tylko ważne, ale wręcz konieczne. Obecnie takie benefity jak ubezpieczenie zdrowotne lub karta Multisport to już praktycznie standard, a pracownicy oczekują od pracodawców czegoś więcej.
Według badań przeprowadzonych przez firmę Glassdoor ponad połowa (57%) wszystkich pracowników twierdzi, że korzyści i przywileje są jednym z głównych elementów, na które zwracają uwagę podczas poszukiwania pracy. A prawie 80% pracowników twierdzi, że wolałoby nowe benefity, jak dodatkowe płatne dni urlopu, od wyższych wynagrodzeń.
Atrakcyjne benefity to obowiązkowy element wizerunku pracodawcy z wyboru oraz nowoczesnej firmy. To także podstawa budowania trwałych relacji z zespołem.
Oczywiście, drogie i ekskluzywne benefity są atrakcyjne. Jednak na dłuższą metę może się okazać, że to kosztowna inwestycja, z której Twoi pracownicy z różnych powodów w ogóle nie korzystają, a co za tym idzie, nie przynosi Ci ona żadnych korzyści. Dlatego przy wyborze świadczeń i dodatków powinieneś uwzględnić faktyczne i aktualne potrzeby swojego zespołu.
Gdy Twój budżet jest niewielki, warto zastanowić się nad niedrogimi benefitami, które zadowolą oczekiwania pracowników. Mogą to być np.:
Takich pomysłów na niskobudżetowe benefity jest wiele. Zanim jednak zaczniesz planować, co zaoferować pracownikom, zastanów się, komu to oferujesz i jaka jest specyfika pracy tych osób.
Gdy brakuje Ci pomysłów, możesz zainspirować się działaniami innych firm na rynku krajowym i globalnym. Wybraliśmy kilka przykładów benefitów, które z powodzeniem mogą wykorzystać także małe i średnie firmy.
Pracownicy firmy wykonują swoją pracę, gdy czują się komfortowo. Liczy się tylko efekt, a nie to kiedy i jak go osiągnięto. Nie ma też tradycyjnych wakacji – pracownicy biorą urlop, kiedy chcą i potrzebują, pod warunkiem, że nie odbywa się to kosztem ich pracy. Netflix wspiera także rodziców – w pierwszym roku po urodzeniu (lub adopcji) dziecka rodzic ma prawo wziąć tyle dni wolnych, ile potrzebuje.
Inne: Pracownicy WWF co dwa tygodnie w piątki biorą dzień wolny, znany jako „Panda Friday”, a firma Adobe całkowicie zawiesza swoją działalność na jeden tydzień w grudniu i jeden w lecie.
Firma zapewnia rodzicom płatny czas wolny na udział w wycieczkach i innych wydarzeniach ich dzieci. Wśród innych miłych korzyści dla rodziców jest czterodniowy tydzień pracy (w piątki pracują pół dnia) i możliwość kupowania zabawek firmy ze zniżką.
Inne: Walt Disney oferuje pracownikom i ich rodzinom bezpłatny wstęp do swoich parków, a także zniżki na hotele i produkty.
Firma ma specjalne pomieszczenie, w którym zmęczeni i niewyspani pracownicy mogą się zdrzemnąć. W każdej chwili mogą też zregenerować siły, jedząc darmową i ekologiczną przekąskę w ogrodzie na dachu. Zachwyceni byliby też miłośnicy psów, bo Hootsuite dla zwiększenia wydajności i zmniejszenia stresu pracowników adoptowało 20 szczeniąt. W tej chwili czworonożni pracownicy są już dorośli i aktywni przez cały dzień roboczy.
Po co pracować w zgiełku miasta, jeśli możesz zarabiać na życie w wiejskim raju. Ranczo Skywalker George’a Lucasa położone na północ od San Francisco jest w rzeczywistości siedzibą Lucasfilm. Oprócz wyjątkowego środowiska pracy wspomagającego kreatywność, produktywność, ale też aktywny wypoczynek, firma daje pracownikom nieograniczony dostęp do archiwów serii filmów „Gwiezdne Wojny” i „Indiana Jones”.
Inne: Pracownicy In-N-Out mogą na każdej zmianie zjeść za darmo podwójnego burgera z frytkami. Platforma Twilio oferuje swoim pracownikom Kindle w prezencie i 30 dolarów miesięcznie na zakup książek.
Patagonia, sieć sprzedająca produkty sportowe i outdoorowe, dba o to, aby pracownicy mieli wystarczająco dużo czasu na swoje ulubione zajęcia. Tak więc podczas przerw na lunch mogą się wybrać na wycieczkę rowerową lub pieszą, wspinać się po skałach, ćwiczyć jogę, jeździć na skuterach i deskorolkach. Oczywiście za darmo.
Inne: Firma Bain co roku organizuje dwudniowy turniej piłki nożnej Bain World Cup, otwarty dla wszystkich oddziałów. Pracownicy Burton otrzymują wolne po obfitych opadach śniegu, by mogli pojeździć na nartach.
Jak widzisz, możliwości jest wiele. Nie rezygnuj więc z benefitów, jeśli Twój budżet jest mały lub zerowy. Wybierz te rozwiązania, które są w zasięgu Twoich możliwości. W ten sposób pokażesz pracownikom, że są dla Ciebie ważni i że o nich dbasz.
Zdjęcie główne artykułu: fot. Tom Werner / DigitalVision / Getty Images